FAQ Vrijrijden

Frequently Asked Questions Vrijrijden

Welke vragen worden ons zeer regelmatig gesteld en wat is daarop ons antwoord? Hieronder is een overzicht te vinden.
Algemene vragen vrijrijden

Moet ik lid zijn om eens een keer op Zandvoort te kunnen rijden?

Ja, dat wil zeggen als je bij ons wilt rijden.

 

Wat kost het lidmaatschap?
Voor slechts  € 36,50 (incasso) of  € 40,00 (Giro of Bank) per jaar kun je lid zijn van onze vereniging.
Nieuwe leden betalen het eerste jaar € 45,00 i.v.m. administratiekosten.
Om lid te worden vul je het inschrijfformulier in.

Zijn er naast de kosten voor het lidmaatschap nog andere kosten aan het vrijrijden verbonden?

Natuurlijk de kosten voor het vrijrijden (€ 60,- per event waar 2x gereden wordt) en de eerste keer vrijrijden een nummerplaat (€ 10,-). Dit nummer wordt jou MACZandvoort nummer en moet altijd zichtbaar en deugdelijk bevestigd achter op de motor gemonteerd zijn. Betalen voor een vrijrijdenevent kan enkel cash en ter plaatse voorafgaand aan het event. 

Ik kom voor de eerste keer bij jullie club rijden maar heb wel al eerder circuit gereden. Mag ik gewoon inschrijven?

Inschrijven wel maar als je voor ons nieuw bent delen wij je in bij onze "beginners" of "eerste keer" rijders in. Zo willen we jou de kans geven aan onze gewoontes en regels te wennen. Dit geldt voor iedereen zonder uitzonderingen! Op verzoek is het mogelijk om deze sessie in het geheel achter de marshall te rijden. Ook is het mogelijk om meerdere keren in deze groep in te schrijven of op verzoek een aantal ronden achter een marshall te rijden in een "gewone" groep waar de snelheid hoger is.

Hoe lang mag ik rijden?

Een sessie duurt ongeveer 20 minuten en je mag er 2 rijden. Per avond hebben we 2 uur de beschikking over het circuit waarin we ons baanpostmateriaal moeten uitzetten EN ophalen. Ook moet binnen die tijd een baanpostwissel plaatsvinden. De resterende tijd is voor het rijden.

Mag ik inschrijven voor meerdere sessies?

Er is maar 1 optie en dat is 2x per vrijrijdenevent

Ik kan wel komen voor het vrijrijden maar moet snel weer naar huis. Kan ik regelen dat ik in de eerste ploeg zit?

Neen. Om het vrijrijden mogelijk te maken zijn we afhankelijk van vrijwilligers. Voor het bemannen van alle posten hebben we ook jouw hulp nodig. Verder heeft Nel heerlijke broodjes kroket en andere snacks, dus neem lekker een avondje vrij en geniet van het event.

Baancommissaris

Ik ben net lid en heb nog geen baancommissaris opleiding gedaan.

Dan hoef ik zeker niet op post?

 

De opleiding is digitaal, je kan dus eenvoudig de cursus op tijd maken.

Heb je geen cursus gevolgd, dan mag je niet de baan op.

 

 

Wanneer is die verplichte baancommissaris opleiding?

Deze wordt 1x per jaar gegeven voor aanvang van het nieuwe vrijrijden seizoen, meestal eind maart, begin april waarbij we natuurlijk rekening houden met de (regionale) vakantie. De datum wordt tijdig kenbaar gemaakt in het clubblad en op onze site. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit te controleren.

Hoe lang duurt de baancommissaris opleiding?

 

De opleiding is digitaal en is in onderdelen op gedeeld.

De totale cursus duurt ruim 1,5 uur.

De vragen lijst gemiddeld 7 minuten.

Motor en gestelde eisen

Hoe weet ik of mijn motor goedgekeurd wordt?

Daar hebben wij een korte checklist voor gemaakt.
Naast de belangrijkste eisen zie je ook handige tips.

In ons reglement staan alle eisen vermeld.

Mag ik met een circuitmotor vrijrijden?

Neen. Vrijrijden is alleen toegestaan als de motor voldoet aan de eisen zoals voor de Nederlandse wet geldt.

Mag ik met een motor met beperkt vermogen rijden?

Ja, dat mag. Motoren met 11, 25 of 35kW zijn ook van harte welkom. Je kan dan in de witte groep meerijden waardoor het snelheidsverschil lager is. Dat is leuker en veiliger.

Mag ik een racekuip op mijn motor monteren?

 

Dit is niet toegestaan. De motor dient in orginele staat te zijn. 

Andere wijzigingen of veranderingen dienen goedgekeurd en op het kentekenbewijs vermeld zijn, door de RDW.

Mag ik met een open uitlaat rijden?

Nee.

Mag ik met een niet standaard uitlaat rijden?

Ja, mits dit een reflectiedemper. DB-killers dienen gemonteerd te zijn. Tijdens de verplichte keuring controleren we de uitlaat volgens de KNMV regels (een statische geluidsmeting oftewel een meting waarbij het geluid gemeten wordt bij stilstaande motorfiets, op dezelfde hoogte als, en onder een hoek van 45° en op een afstand van 50 cm van de uitmonding van de uitlaat.) Produceer je dan meer dan 96dB dan mag je niet rijden. Langs de baan meten we tijdens het rijden en mag je niet meer dan 100dB produceren.

Heb ik echt ventieldopjes op de ventielen nodig om te mogen rijden?

Ja. Je zult niet de eerste zijn die een leeglopende band heeft door een vuiltje in het ventiel.

Mijn band is versleten tot de slijtnok maar alleen in het midden. Hiermee kan ik toch makkelijk nog 20 minuten vrijrijden.

Neen. Als je band zover versleten is wordt de motor niet goedgekeurd.

Mijn remblokken zijn dun maar nog niet versleten, je kunt nog net zien waar de slijtindicator zit. Hiermee kan ik toch makkelijk nog 20 minuten vrijrijden?

Neen. De slijtindicatoren zijn de sleuven in de blokken. Niet alleen om vuil, remstof en water af te voeren maar dus ook een maatstaaf voor de levensduur. Zijn deze niet zichtbaar dan komt de motor niet door de keuring.

Mijn nummerplaat zit vast met een elastiekje. Da’s toch wel voldoende?

Neen. Sinds de laatste -door een rondvliegende nummerplaat- doorboorde radiateur zijn we overgestapt op boutjes/moertjes. Overigens kun je vleugelmoeren van ons krijgen en lenen wij je een accuboormachine met boortje om de gaten te boren.

Keding

Wat moet ik dragen als ik op het circuit wil rijden.

Een helm geschikt voor circuit gebruik met een krasvrij vizieren, niet ouder dan 6 jaar.

Minimaal een lederen combi waarbij jas en broek volledig aan elkaar zijn geritst, goede motorhandschoenen (geen zomer handschoenen) en motorlaarzen. Een rugprotector wordt sterk aangeraden.

Stond je vraag er niet bij?

Stel dan je vraag via onze vraagbaak.